اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ خواص ضد التهابی و کاهش لختگی خون و بسیار خواص دیگر دارند حفظ میزان این اسیدهای پر خاصیت در رژیم غذایی روزانه در بهبود سلامت غشا سلولی نقش مهمی را ایفا می کنند.

اهمیت اسید های چرب امگا ۳  و امگا ۶ در رژیم غذایی بسیار مهم است. میزان مصرف امگا ۳ می بایست تقریبا ۳ برابر بیشتر از امگا ۶ باشد. از جمله خواص امگا ۳ ضد التهاب بودن، کاهش حمل و نقل غشا سلولی و جلوگیری از غلظت خون می باشد.


طبقه بندی اسید های چرب طبق محیط رشد
مواد غذایی بسیاری منابع اسید های چرب هستند. اما این اسید ها طبق منطقه رشد منابعشان خواص مختلفی دارند. غذاهایی همانند ماهی، روغن ماهی، ماکیان سرشار از امگا ۳ هستند. این نوع از اسید های چرب تاثیرات مثبتی بر روی سیستم عصبی دارند. البته ادعای محققین بر این است که این نوع از امگا ۳ در بهبود ایمنی بدن کودکان و افزایش زیبایی آنها بسیار تاثیر گذار است.
منابع زمینی اسیدهای چرب بیشتر عمل حفاظت از قلب انجام می دهند و چربی های ضد التهاب دارند.
این مطلب را در نت نوشت بخوانید : روغن حیوانی خواص شگفت انگیزی دارد؛ از مصرف آن غافل نشوید
تفاوت امگا ۳ وامگا ۶
خواص امگا ۳ درست نقطه مقابل خواص امگا ۶ می باشد. هر مقدار که از امگا ۳ مصرف می کنید می توانید با مصرف امگا ۶ اثرات آن را نابود کنید. غذاهایی که از غلات و نان به دست می آیند میزان زیاد امگا ۶ دارند. روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان یا ذرت بیش از حد مجاز امگا ۶ دارند.
غذاهای فرآوری شده نیز سرشار از امگا ۶ هستند. شما با مصرف روزانه ۴ فیله ماهی قزل آلا همراه با روغن شاهدانه میزان مورد نیاز بدنتان را تامین می کنید. یا اینکه مصرف فیتوپلانکتون های دریایی که شامل جلبک ها هستند نیز می تواند میزان امگا ۳ بدن ما را تامین کند. بهتر است در رژیم غذایی خود به نوعی عمل کنید که امگا ۳ و امگا ۶ را همزمان مصرف نکنید. بیشتر مواد غذایی که امگا ۶ دارند باید کمتر از بقیه مواد غذایی مصرف شود چرا که میزان زیاد امگا ۶ برای بدن مضر است.
روغن زیتون اصل بخورید؛ بسیاری از روغن های زیتون تقلبی هستند
امگا ۳ و ماهی ها
شاید شما هم از آن دسته افراد باشید که ماهی ها را صرفا به دلیل وجود امگا ۳ فراوان آن مصرف می کنید. درست است ماهی یکی از منابع بزرگ و سرشار از امگا ۳ می باشد. ولی مصرف بیش از حد این محصول ممکن است مشکلاتی برای شما پیش آورد.
ماهی ها یا روغن ماهی ها باید کاملا از سموم و مشتقات پلاستیک و فلزات سنگین عاری باشند.
وجود سموم و فلزات سنگین در روغن ماهی ها همیشه مشکل ساز بوده است. در مصرف مشتقات ماهی دقت بیشتری باید به خرج داد تا مضرات آن جایگزین مزایا نشود.
دلایل قانع کننده برای اینکه هرگز ماهی تیلاپیا نخوریم
مواد غذایی که سرشار از این اسید های چرب پر خاصیت هستند را بشناسیم تا در مصرف آنها بیشتر دقت کنیم.
شاهدانه، روغن شاهدانه، چیا و روغن چیا، روغن گل مغربی، روغن مریم گلی، انواع توت ه و بذر کتان که میزان امگا ۳ فراوانی دارد.
همچنین روغن کتان که مقدار قابل توجهی فیتواستروژن دارد و هورمون ها تحت تاثیر قرار می دهد.

منیع: نت نوشت