برای خیلی از ما این سوال این مطرح شده است که تغذیه چه تاثیری در روند جوش خوردن شکستگی ها دارد؟ برای اینکه زودتر از گچ شکستی خلاص شویم چه باید کرد؟ اگر شما هم جواب این سوالات را بدرستی نمی دانید، با ما همراه باشید تا تغذیه ی مناسب برای این دوران با هم بررسی کنیم.

 سال‌ها طول می‌کشد تا یک شکستگی کاملا جوش بخورد اما عوامل زیادی در جوش خوردن شکستگی‌ها مانند سن بیمار، نوع استخوان شکسته شده، شدت نیرویی که به استخوان وارد شده و آن را شکسته است، صدمه نسج نرم همراه، باز یا بسته بودن شکستگی، وجود عفونت، بیماری‌های زمینه‌ای، تغذیه و داروهای مختلف نقش دارند.یک انسان بالغ با فعالیت فیزیکی متوسط روزانه به ۲۵۰۰ کالری نیاز دارد که از طریق تغذیه تامین می‌شود، همین انسان در صورتی که دچار چند شکستگی شود میزان کالری مورد نیاز وی به ۶ هزار کالری افزایش خواهد یافت که باید آن را از طریق تغذیه تامین کرد.

مهم‌ترین ماده غذایی برای تامین کالری پروتئین‌ها هستند. مصرف کم پروتئین‌ها باعث می‌شود که شکستگی ضعیف جوش بخورد و مدت جوش خوردن نیز طولانی شود.پروتئین‌ها باعث افزایش جذب کلسیم از روده و نیز افزایش نشستن کلسیم روی استخوان می‌شوند.یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده پروتئین‌ها در این مورد لیزین نام دارد که در شیر کم چرب، ماهی، سویا و مخمرها وجود دارد.
منبع: فردا نیوز